
עידן חדש במזרח הים התיכון: מפגש טרילטרלי ראשון מסוגו בין ישראל, יוון וקפריסין 2026
ציר אסטרטגי מתהווה: לשכות המסחר ישראל-יוון וישראל-קפריסין קיימו בימים אלו מפגש טרילטרלי היסטורי במטרה להעמיק ולייצר שיתופי פעולה מעשיים במגזר העסקי, המדיני והחברתי בין שלוש המדינות. המפגש, שזכה להיענות חסרת תקדים, מסמן שלב חדש ביחסים הכלכליים במרחב האזורי.
פסגה עסקית-מדינית בלב תל אביב
המפגש הטרילטרלי המדובר התקיים במלון בראון Bobo בתל אביב ומשך אליו קהל מרשים של למעלה מ-170 אנשי עסקים, דיפלומטים, יזמים, נציגי חברות מובילות, בכירים ואורחים שהגיעו במיוחד משלוש המדינות.
האולם היה מלא מפה לפה עקב החשיבות האסטרטגית ההולכת וגוברת של הברית בין ירושלים, אתונה וניקוסיה.
בין המשתתפים הבולטים באירוע ניתן היה למצוא נציגים רשמיים בכירים ומובילי דעה בכלכלה המקומית והבינלאומית, בהם: מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי – גלעד שדמון, שגרירת יוון בישראל – מאיה סולומו, שגריר קפריסין בישראל – קורניליוס קורניליו, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ – יעל רביע-צדוק, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות – ראובן אלקס, ובכירים נוספים מתחומי הפיננסים, האנרגיה והתשתיות.
על שולחן הדיונים: מאנרגיה מסורתית ועד לחדשנות סייבר
האירוע התמקד בבניית גשרים כלכליים ומעשיים ודן באריכות בהזדמנויות המקרו-כלכליות החדשות הנוצרות באגן מזרח הים התיכון. המשתתפים לקחו חלק בפאנלים מקצועיים ובשולחנות עגולים שעסקו במגוון רחב של תחומי ליבה משותפים:
- אנרגיה ותשתיות: פיתוח פרויקטים משותפים וחיבור רשתות החשמל והגז האזוריות.
- טכנולוגיות מים ותקשורת: חילופי ידע ופתרונות מתקדמים להתמודדות עם משבר האקלים ושיפור סיבי התקשורת התת-ימיים.
- ביטחון וחדשנות: יצירת קשרים טכנולוגיים בין חברות סטארט-אפ ופיתוח פתרונות הגנה מתקדמים.
- מסחר ונדל"ן: הרחבת אפיקי ההשקעה ועידוד פרויקטים תיירותיים ומסחריים חוצי גבולות.

לאורך כל שעות המפגש התקיימו שיחות ישירות, מפגשי נטוורקינג (B2B) וחיבורים מקצועיים בין המשתתפים.

מטרת העל שהוגדרה על ידי המארגנים היא העמקת שיתוף הפעולה הכלכלי הלכה למעשה, תוך יצירת פלטפורמה קבועה ונגישה ליוזמות עסקיות עתידיות וחיזוק הקשר הבלתי אמצעי בין הקהילות העסקיות.
דברי הבכירים ומנהיגי המשלחות
שגרירת יוון בישראל, מאיה סולומו:
"השותפות בין יוון, ישראל וקפריסין התפתחה ברבות השנים לשותפות אסטרטגית שאפתנית בכל התחומים הממחישה בבירור את הרצון שלנו לקדם יציבות, ביטחון וצמיחה כלכלית במזרח הים התיכון. מה שמייחד את שיתוף הפעולה התלת-צדדי הזה הוא האוריינטציה המעשית שלו- הוא מובנה מבוסס-מגזרים ומוכוון הישגים; זוהי שותפות שמניבה תוצאות, וחשוב מכך- שותפות בעלת חזון ברור לעתיד"
שגריר קפריסין בישראל, קורניליוס קורניליו:

"השותפות האסטרטגית בין ישראל, קפריסין ויוון חזקה מתמיד וממשיכה להתרחב לתחומים חדשים של חדשנות, טכנולוגיה וכלכלה. שיתוף הפעולה בין המדינות אינו תורם רק לצמיחה עסקית ולהזדמנויות חדשות, אלא גם מחזק את היציבות, הביטחון והקשרים בין העמים באזור. הנוכחות המרשימה כאן היום היא עדות למחויבות המשותפת שלנו להמשיך ולבנות יחד עתיד של שגשוג ושיתוף פעולה."
מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, גלעד שדמון:
"שיתוף פעולה אזורי וחיבור בין עמים ומדינות הם ב-DNA שלנו, בלב העשייה היומיומית של המשרד. אנו מאמינים ששותפות אמיתית נבנית מתוך חזון משותף, אמון והשקעה בדור העתיד. תוכנית הסייבר התלת-לאומית לצעירים שיזמנו היא ההוכחה לכך שחדשנות טכנולוגית וקשרים אנושיים קרובים מסוגלים לייצר מנהיגות אזורית פורצת דרך. כדי לתת לחיבורים הללו תוקף רשמי ויציב, חתמנו על מזכר הבנות אסטרטגי מול רשויות הסייבר והממשל הדיגיטלי ביוון ובקפריסין. החיבור הזה, שבין מוחות מבריקים לתשתית ממשלתית חזקה, הוא הבסיס שעליו נמשיך לבנות עתיד בטוח, חדשני ומשגשג יותר לכולנו באזור."
מבט מתוך לשכות המסחר: מנוע הצמיחה של המגזר הפרטי

בלשכות המסחר ישראל-יוון וישראל-קפריסין הדגישו במהלך נעילת האירוע כי המפגש הנוכחי אינו אירוע חד-פעמי, אלא ביטוי מובהק למגמה מתמשכת.
החשיבות הגוברת של שיתוף הפעולה האזורי במזרח הים התיכון פותחת פוטנציאל אדיר עבור חברות ישראליות המחפשות יציבות, שווקים קרובים ושותפויות אמינות במגזר המדיני, העסקי והאזרחי כאחד.
קובי ביטון, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-יוון, מסר:
"המפגש הטרילטרלי הוא ביטוי נוסף לעומק הקשר בין ישראל, יוון וקפריסין ולפוטנציאל המשמעותי הטמון בשיתוף פעולה אזורי. מספר המשתתפים שהגיעו לאירוע ממחישים את הרצון האמיתי לחזק את הקשרים, לייצר חיבורים עסקיים חדשים ולקדם יוזמות משותפות בין המדינות. לשכת המסחר ישראל-יוון תמשיך לפעול כגשר בין הקהילות העסקיות וכפלטפורמה ליצירת הזדמנויות חדשות במרחב המזרח-ים-תיכוני."
ערן כהן, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-קפריסין, סיכם:

"המפגש הטרילטרלי היום, בו נכחו כ-200 משתתפים, מחבר בין שלוש מדינות בעלות אינטרסים משותפים ומניח תשתית להמשך שיתופי פעולה כלכליים משמעותיים בשנים הקרובות. לשכות המסחר של ישראל קפריסין וישראל יוון פועלות רבות בכיוון זה, ואנו מאמינים שנמשיך לראות גידול משמעותי בשיתופי פעולה עסקיים בין המדינות"

נוכח ההצלחה המרשימה של המפגש הנוכחי, ראשי לשכות המסחר והנציגים הממשלתיים כבר החלו בתכנון צעדי ההמשך, הכוללים משלחות עסקיות ממוקדות שיצאו מישראל לאתונה ולניקוסיה בחודשים הקרובים, במטרה לתרגם את מזכרי ההבנות והקשרים שנוצרו לפרויקטים בשטח.
