קפריסין

קפריסין היא אי במזרח הים התיכון וחברה באיחוד האירופי משנת 2004. בקפריסין, ניתן להשתמש במטבע האירו, אותו אימצה המדינה כמטבע הרשמי כבר בשנת 2008.

כלכלת המדינה, הייבוא וייצוא

בעוד שבעבר, כלכלת המדינה התבססה בעיקר על גידולים חקלאיים שונים כמו: חיטה, שעורה, גפן, זיתים, פירות הדר ותפוחי אדמה, כיום הכלכלה התפתחה משמעותית והפכה לכלכלת שוק מעורבת המקבלת תמיכה מהמגזר הפרטי שמוציא עובדים רבים לשוק ומהממשלה. 

קפריסין מונה כ- 1.2 מיליון תושבים ועל אף שהיא נחשבת למדינה קטנה יחסית, יש לה השפעה משמעותית על הזירה הכלכלית והאסטרטגית של האזור כולו.  

תחום מעניין נוסף שמשפיע לטובה על הכלכלה הקפריסאית, הוא תחום הנדל"ן. התחום תופס תאוצה ומושך אנשים רבים ממגוון רחב של מדינות להשקיע בבתים ובנייני משרדים לטווח הארוך. יחד עם זאת, ממשיכה קפריסין לייצא פירות הדר ותפוחי אדמה באיכות גבוהה וטובה למגוון רחב של מדינות. 

פוליטיקה וממשל

תחילה, חשוב להבדיל בין החלק היווני של המדינה, לבין החלק הטורקי שמקורו בהפיכה שבוצעה בשנת 1974 על ידי אנשי צבא ותמיכה יוונית. בזמן זה, פלשה טורקיה לאי היווני והשתלטה על חלקו הצפוני שנתון מאז לכיבוש של צבא טורקיה. מהלך זה, השפיע רבות על המדינה ובעיקר על האופי הפוליטי שלה.

כאמור, בחלקה היווני של המדינה, עומד כיום (2024) הנשיא ניקוס כריסטודולידיס שנבחר בשנת 2023 ולו סמכויות רבות. לצידו, בבית הנבחרים פעילים כ-56 חברים שנבחרו בבחירות יחסיות. כ-3 מושבים נוספים שמורים לנציגי המיעוט הארמני, המרוני והקתולי ו-24 מושבים נוספים שמורים לטורקים, אך הם אינם פעילים.

בדומה לכך, גם בחלקה הטורקי של המדינה עומד נשיא המחזיק בסמכויות רבות ולצידו, בית נבחרים הכולל כ-50 פוליטיקאים. בשונה מהחלק היווני, ממשלת הצד הטורקי לא מורכבת על ידי אף מדינה מלבד טורקיה ועל כך, איננה מוכרת גם על ידי האו"ם. הבדל מהותי נוסף, הוא בחובת השירות הצבאי שקיים בצד הטורקי, שנמשך 26 חודשים.

תיירות מפותחת לצד תרבות ייחודית

בשונה מפעם, הכלכלה קפריסאית העדכנית מתבססת בעקר על תיירות שהולכת וגדלה, בעיקר בגלל הנופים היפיפיים שמקשטים את המדינה, האקלים הנוח והמורשת התרבותית. למעשה, חלק גדול ומשמעותי מהתוצר הלאומי הקפריסאי נשען על ענף התיירות. כמדי שנה, מגיעים לאי כ-2.5 מיליון תיירים, שתורמים כ-5 מיליארד דולר לתעשייה ולתעסוקת המדינה שמונה בשיאי הקיץ כ-115,000 עובדים. 

אזורי הנופש העיקריים בקפריסין הם איה נאפה ופאפוס. שם, ניתן למצוא מלונות פשוטים ויוקרתיים כאחד, המתאימים ליחידים, לזוגות ולמשפחות. אזור נופש נוסף, באווירה כפרית הוא אזור פרוטאראס המאופיין במלונות ביתיים ובחופי ים צלולים.

החופים הארוכים והנקיים של האי עושים את עבודת התיירות הטובה ביותר ומושכים אל קפריסין בעונות התיירות (אביב עד הסתיו) את רוב התיירים המחפשים מסיבות חוף, נופים עוצרי נשימה וחופשה של מנוחה ואוכל טוב.

    הצטרפות ללשכת המסחר ישראל - קפריסין

    הצטרפו לחברי הלשכה ותוכלו ליהנות ממגוון שירותים:

    • מציאת וזיהוי הזדמנויות עסקיות בקפריסין

    • מידע על חברות

    • יצירת קשרי מסחר ועוד

    X